Subsidies en fondsenwerving.

Subsidies en fondsenwerving voor stichtingen

Wanneer u een stichting heeft opgericht, uw doelstellingen heeft gedefinieerd en de (uitvoerende) bestuurders heeft aangesteld, dan kunt u een stap zetten richting fondsenwerving. Er zijn talloze stichtingen in Nederland die met hun doelstellingen kansrijke initiatieven steunen. U moet dan wel letten of uw doelstellingen aansluiten op het fonds waarin u uw financieringsaanvraag doet.

Jaarlijks word er een fondsenboek uitgebracht waarin alle stichtingen die subsidies en/of giften verlenen vermeld staan. Dit fondsenboek kunt u vaak in de bibliotheek al krijgen.Voordat u een aanvraag doet, is het verstandig om een uitgebreid aanvraag document specifiek voor uw stichting waarvoor u de aanvraag doet op te stellen. Hier zit vaak het meeste werk in, want nu moet u gaan onderzoeken welke onderdelen en activiteiten binnen uw doelstelling het meest kansrijk zijn voor subsidie bij de desbetreffende stichting waarin u uw aanvraag wilt doen.

Verder is het hebben van de financiële cijfers een cruciaal punt wat echt moet kloppen in uw administratie. Een duidelijke begroting met een overzicht van wat gefinancierd is en waar u nog subsidie voor zoekt is vaak doorslag gevend voor een organisatie. Dit toont namelijk aan, dat u goed op de hoogte bent van uw lasten en dat u transparant en eerlijk bent over de kosten.

Naast fondsenwerving kunt u ook om donaties van bedrijven of particulieren vragen. Het is hier dan belangrijk dat de mensen sympathie krijgen voor uw doelstellingen en hierover dan ook voldoende informatie kunnen vinden. Een informatieve landingspagina op uw website kan dan ook voor een boost zorgen in uw fondsenwervingstraject.