BTW en belastingen

BTW en een stichting. Een stichting (kan) worden affordable paper writing vrijgesteld van het betalen van BTW.

Hiervoor gelden verschillende regelingen. web cams adult

U komt met uw stichting voor vrijstelling in aanmerking zodra u niet deelneemt aan het economische verkeer waarin u bedrijven en andere instellingen benadeeld. De overheid wilt namelijk geen situatie creëren waarin het gunstig is om via een stichting voordeligere tarieven te hanteren en hiermee een oneerlijk concurrentievoordeel te verlenen. Zodra u dan ook een stichting opricht ontvangt u een BTW nummer, via de belastingdienst kunt u controleren over welke onderdelen uw stichting belastingen moet gaan betalen. Voor meer informatie hierover kunt u dit formulier vinden bij de belastingdienst.

Het feit of u BTW moet betalen is dan ook echt per situatie afhankelijk en wordt uiteindelijk bepaald door de belastingdienst of u wel of niet BTW moet afdragen.

Zodra uw stichting ook een onderneming heeft moet u VPB belasting betalen. U wordt als een organisatie aangemerkt zodra u winst probeert te maken en deel neemt aan het economische verkeer. Een stichting kan dus VPB verschuldigd zijn.

Stichtingen die in aanmerking komen voor het ANBI redtube regeling hoeven geen schenkingsbelasting betalen. Lees hier meer informatie over het ANBI regeling en de aanvraag procedure.