Voor- en nadelen van een stichting

Uiteraard heeft het oprichten van een stichting zowel zijn voor- en nadelen. Op deze pagina probeer ik u een duidelijk beeld te geven wat de voor- en nadelen zijn van een stichting, want een stichting heeft duidelijke verschillen in vergelijking met een BV of NV. Hieronder heb ik dan een lijst uitgewerkt met de voor- en nadelen

–          Als stichting mag je geen BTW aftrekken.

–          Bestuursleden kiezen zelf hun opvolgers.

–          Een stichting kan je alleen, of met een paar mensen oprichten. Voordeel: Geen verantwoording schuldig. Nadeel: snel ondemocratisch.

Waar worden stichtingen ook wel voor gebruikt?

Stichtingen worden vaak gebruikt om bijvoorbeeld een commerciële activiteit los te koppelen van een bedrijf die niets met ondernemerschap te maken wil hebben.
Het gebeurt wel eens waarbij iemand een bedrijf had, mensen inhuurt die voor hem bepaalde zaken (diensten) moesten voeren. Zij wilden direct contact met klanten hebben maar niets te maken hebben met het verzenden en innen van facturen, omzetbelasting etc.
Dit deed hij dus voor ze en maakte geld over naar de stichting. De personen kregen daar vast loon uit uitgekeerd op basis van gedeclareerde uren. De stichting betaald dus alleen de ‘onkosten’ en de personen staan net bij hem op de loonlijst.